Şahmeran Hikayesi incelemesi,
hikaye tahlili, kişiler, mekan, özet, Şahmeran Hikayesi, Şahmeran Hikayesi konu, Şahmeran Hikayesi tahlili, zaman,
Değerli takipçilerimiz..
onedebiyat.net olarak yine sizler için nette ilk olacak nitelikte özgün bir yazı hazırladık.
Bu yazımızı bizlere hazırlayıp yollayan değerli öğretmenimize çok teşekkür ederiz...
hikaye tahlili, kişiler, mekan, özet, Şahmeran Hikayesi, Şahmeran Hikayesi konu, Şahmeran Hikayesi tahlili, zaman,
Değerli takipçilerimiz..
onedebiyat.net olarak yine sizler için nette ilk olacak nitelikte özgün bir yazı hazırladık.
Bu yazımızı bizlere hazırlayıp yollayan değerli öğretmenimize çok teşekkür ederiz...
ŞAHMERAN
NE DEMEK:
Meran yedi katlı
yeraltındaki yılanların adı.(Farsça "YILAN" demek) Şahmeran ise
meranların kraliçesi (YILANLARIN ŞAHI demek.) Efsanelerin çoğunda Şahmeran’ın
kadın, bazılarında ise erkek olduğu belirtilir.
METNİN
TÜRÜ NEDİR? :
Türü Efsanedir.
Efsaneler;
insanlarla insanı, coğrafyayı, diğer varlıkları, maneviyatı birbirine gönül
bağı ile bağlayan unsurlardır. Efsaneler; halkın çaresizliklerini, umutlarını,
özlemlerini, dünya görüşlerini halk edebiyatının diğer türlerinden daha açık
belirtir. Çünkü efsanede “inanış” söz konusudur.
METİNDE MASALA BENZEYEN YÖNLER:
Metinde zamanın net olmaması
**olağanüstülüklerin çok olması. metnin kahramanlarından birinin hayvan ( yılan ) olması.
padişahın bir ülkesinden bahsetmesi ( genelde masallarda hayali bir ülkeden ve padişahtan bahsedilir.
METİNDEKİ OLAĞANÜSTÜLÜKLER:
Efsanenin kahramanlarından birinin yılan olması.
Kişinin vücudunun pul pul olması
Kişinin kaynatılan suyu ( bazı kaynakta et parçasını yemesi) içmesi ile Lokman Hekim olması.
,
METNİN KAYNAĞI NERESİDİR ?:
Metinde zamanın net olmaması
**olağanüstülüklerin çok olması. metnin kahramanlarından birinin hayvan ( yılan ) olması.
padişahın bir ülkesinden bahsetmesi ( genelde masallarda hayali bir ülkeden ve padişahtan bahsedilir.
METİNDEKİ OLAĞANÜSTÜLÜKLER:
Efsanenin kahramanlarından birinin yılan olması.
Kişinin vücudunun pul pul olması
Kişinin kaynatılan suyu ( bazı kaynakta et parçasını yemesi) içmesi ile Lokman Hekim olması.
,
METNİN KAYNAĞI NERESİDİR ?:
Şahmeran Fars kökenli
bir efsane... Tarsus'a ve Mardin'e ait bir varyantsı / rivayeti de
bulunmaktadır.
İNCELEMENİN TAMIMINI PDF OLARAK İNDİRMEK İÇİN TIKLAAA
METNİN
TEMASI:
İnsanlara
güvenmenin yanlış olduğu./ iyilik yap
kötülük bul/ iyilikten maraz doğar.
METNİN
KONUSU:
METİNDEKİ
KİŞİLER:
METİNDEKİ
MEKAN:
METİNDEKİ
ZAMAN:
METNİN
OLAY ÖRGÜSÜ:
METİNDE
KULLANILAN DİL:
Halkın anlayacağı
sade yalın bir dil. (Çünkü efsaneler halkın sözlü kültürünün bir ürünüdür.
Sözlü geleneğe ait tüm ürünlerde, doğal olarak; sade yalın halk dili
kullanılmaktadır.
METNİN
ÖZETİ:
EN YAYGIN OLAN HİKAYENİN ÖZETİ:
mağaraya
yanlışlıkla giren bir adam, yılanlar tarafından yakalanıp padişahları
Şahmeran’a götürülür. Adam Şahmeran’a kendisini öldürmemesi için
yalvarır.Şahmeran adama canını bağışlayacağını ancak kendisini buradan
çıkaramayacağını söyler. Bu hayattan sıkılan adam bir gün yeryüzüne dönmek için
Şahmeran’dan izin ister. Şahmeran adama ona güvendiğini ifade ederek yerini
kimseye söylememesini tembih eder. Ancak kendisini gördüğü için vücudunun pul
pul olacağını bu yüzden vücudunu kimseye göstermemesi gerektiğini de söyler. Bu arada padişahın kızı hasta olmuş, tedavisi
için bütün ülke seferber edilmiştir. Vezir, bütün büyücüleri toplayarak bu
hastalığa çare bulmalarını ister. Büyücülerden birisi Şahmeran’ın bulunup
öldürülmesi ve vücudundan alınacak bazı parçaların kaynatılıp içirilmesi
durumunda kızın iyi olacağını söyler. Şahmeran’ı bulabilmek için de vücudu
pullu kişilerin aranması gerektiğini ekler.Vezir ülkede herkesi zorunlu olarak
hamama götürüp soydurarak Şahmeran’ı gören kişiyi bulur.
Adama baskı kurar,
adam yerini söylemez. Adamın ailesini esir alır. Adam Şahmeran’ı kendisinin öldüreceğini
vaat ederek mağaraya gider. Şahmeran’a bütün gerçekleri anlattıktan sonra ne
gerektiğini sorar. Şahmeran: “Ölümümün senin elinden olacağını zaten
biliyordum” diyerek kendisini öldürmesini ancak bunun gizli tutulmasını ister.
Çünkü öldüğü duyulursa dünyadaki bütün yılanlar insanlardan öç almaya
kalkacaklardır.
Daha sonra
“Kuyruğumun suyunu kaynat ve vezire içir ki kısa zamanda ölsün. Gövdemin suyunu
kaynat ve kıza içir ki iyileşsin. Kafamın suyunu kaynat ve iç ki Lokman Hekim
olasın” diye ekler. Adam biraz da buruk bir şekilde bunları dinler. Şahmeran
yılanlara adamın misafiri olarak gideceğini çok uzun yıllar dönmeyeceğini
kendisini merak etmemelerini söyler ve birlikte yeryüzüne çıkarlar. Adam
Şahmeran’ı öldürüp dediklerini yapar. Vezir ölür. Kız iyileşir ve kendisi de
Lokman Hekim olur. kaynak:( Refiye OKUŞLUK ŞENESEN, Adana Efsaneleri)
İNCELEMENİN TAMIMINI PDF OLARAK İNDİRMEK İÇİN TIKLAAA
İNCELEMENİN TAMIMINI PDF OLARAK İNDİRMEK İÇİN TIKLAAA
TARSUS RİVAYETİNİN ÖZETİ
Efsanede yer alan
kişilerin arasındaki olaylar Tarsus’ta meydana gelmektedir. Camsab Tarsus’ta
arkadaşlarıyla birlikte bir kuyu bulur ve efsane başlar. Kuyu ilginç bir
şekilde ağzına kadar bal ile doludur. Camsab kuyuya inerek balı çıkarmaya
çalışırken arkadaşlarının açgözlülükleri yüzünden kuyuda kalır, arkadaşları onu
yukarı çıkarmadan gitmiştir. Kuyuda bir çıkış yolu bulmaya çalışan Camsab bir
ışık görür ve ışığa yönelir. Işığın yayıldığı delikten geçince çok güzel
çiçekleri olan bir yerde bulur kendini. Bu güzelliklerle dolu yer aslında
Şahmaran’ın evidir. Etrafı yılanlarla çevrilidir. Ancak Şahmaran Camsab’a onu
misafiri olarak gördüğünü ve kendisine bir zarar vermeyeceğini dile getirir.
Camsab da uzun yıllar boyunca burada, Şahmaran’ın yanında kalır.
Camsab uzun yıllardan sonra ailesini görmek ister ve Şahmaran’a giderek
ailesinin yanına gitmek istediğini söyler. Şahmaran da Camsab’a izin verir
ancak Camsab’dan asla hamama girmemesi ve burada yaşadığını kimseye anlatmaması
şartını koşar. Bunu kabul eden Camsab Şahmaran’ın yanında ayrılır ve ailesinin
yanına döner. Uzun zaman sonra bir gün ülkenin kralı hasta olur. Herkes bu
hastalığın Şahmaran’ın etiyle geçeceğini söyler. Kralı kurtarmak için de herkes
zorla hamama sokulur. Camsab da hamama girer ve tüm vücudunun pullarla kaplı
olduğu görülür.
Şahmaran’ın yerini bildiğini düşünerek Camsab’ı sorguya alırlar.
Camsab’ı sorguya alırlar ve konuşması için işkence yöntemlerini Camsab’ın
üzerinde denerler. Camsab ise çektiği acılara yenik düşerek Şahmaran’ın yaşadığı
yeri göstermeyi kabul eder. Şahmaran durumu anladığında insanoğluna
güvenilmemesi gerektiğini öğrenir ancak yapacak bir şey yoktur. Her şeye rağmen
son kez Camsab’a yardımcı olmak ister. Eti toprak çanakta pişirildiğinde çıkan
ilk suyun zehirli olduğunu, bu nedenle de dikkatli olmasını söyler. Kral ise
Şahmaran’ın etinden yediğinde iyileşecektir. Camsab da çıkan ilk zehirli suyu
vezire içirir ve vezir ölür. Krala da Şahmaran’ın etini yedirerek kralı
iyileştirir. Ölen vezirin yerine geçen Camsab ömrünün sonuna kadar vezirlik
yapar.
Efsaneyle ilgili bir rivayete göre Şahmaran’ın yuvasındaki yılanlar
Şahmaran’ın öldüğünü öğrendiği gün Tarsus yılanlar tarafından işgal
edilecektir. kaynak: http://www.derszamani.net
İNCELEMENİN TAMIMINI PDF OLARAK İNDİRMEK İÇİN TIKLAAA
İNCELEMENİN TAMIMINI PDF OLARAK İNDİRMEK İÇİN TIKLAAA
Hazırlayan: Mustafa ŞAHİN ( TDE Öğrt.)
Yorum Gönder